Hoe maak je een betrouwbare webshop?

    Jilly Achten
    by Jilly Achten
Kleine winkelkar met geld in naast een laptop

Vandaag gaat de “Dag van de Webshop” van start. Dat zijn eigenlijk drie dagen die volledig in het teken van de Belgische webshops staan, van 22 tot en met 24 oktober 2021. BeCommerce, de organisatie die Belgische ondernemingen op de digitale markt vertegenwoordigt, wil daarbij graag nog een keer de aandacht leggen op de betrouwbaarheid van webshops. Als hostingpartner hebben we daar natuurlijk ook enkele aanvullende tips voor!

Wat is het risico?

Naar aanleiding van de Dag van de Webshop berichtte Radio1 vandaag dat er dit jaar al 25.000 nieuwe .be domeinen geregistreerd werden, waar ongetwijfeld frauduleuze webshops tussen zitten. Meer zelfs, er werden er dit jaar ook al 58 geïdentificeerd en opgerold. 

De tijd dat bol.com de digitale shoppingmarkt domineerde en het een uitzondering was dat een lokale winkel ook een webshop had is voorbij. De reden hiervoor is tweeledig. Enerzijds is het de weg die de digitale wereld volgt. Shoppen vanuit de zetel is nu eenmaal makkelijker dan na het werk nog halsoverkop naar de winkel moeten rijden. Als je als ondernemer succesvol wilt blijven, wordt een webshop steeds meer een must. Want dat is wat de consument vraagt.

Daarnaast hebben veel winkels voor lange tijd fysiek de deuren moeten sluiten tijdens de corona-pandemie. Dit heeft ervoor gezorgd dat organisaties zonder webshop hier sneller werk van hebben moeten maken dan waarschijnlijk in hun business plan voorzien was. Het gevaar bij een snelle setup is dat er niet genoeg nagedacht wordt over wat je als digitale winkel net nodig hebt, wat voor een aantal problemen kan zorgen. Maar over hoe je je webshop kan voorbereiden op een bezoekerspiek, daar schreven we vorig jaar al eens een blog over.

Terug naar de frauduleuze webshops dus, wat betekent dit net? Het gaat hier om webshops die legitiem lijken maar achterliggend geen producten verkopen. Het lijkt dus alsof je een product bestelt, maar je doet een online betaling aan een platform van criminelen die met je geld gaan lopen.

Iphone met een beveiligingslot op het scherm

Hoe kunnen klanten mijn webshop vertrouwen?

Het is heel belangrijk om te weten dat je als ondernemer een aantal stappen kan nemen om klanten te verzekeren dat ze op een veilige webshop surfen. 

SECURITY: UITGEBREIDE VALIDATIE

Het belang van een SSL-certificaat is niet te onderschatten. Een webshop moet er namelijk altijd voor zorgen dat een online betaling in een veilige omgeving gebeurt. Als hostingpartner zouden we voor een webshop altijd uitgebreide validatie voorstellen.

Uitgebreide validatie of extended validation vereist dat zowel het eigendom van de website, als het bedrijf zelf, gevalideerd worden. Daarbovenop worden nog een aantal extra controles uitgevoerd. Zo wordt onder meer de identiteit van het individu die de aanvraag doet gecontroleerd en wordt er nagegaan of hij/zij hier wel een mandaat voor heeft. Dat betekent ook dat er vaak een langere wachttijd is voor dit type certificaat.

Dankzij de extra controlemechanismen vormt een SSL-certificaat met uitgebreide validatie de allergrootste zekerheid dat een website en eigenaar authentiek zijn. Bovendien is het ook de meest zichtbare vorm van SSL-beveiliging: in de adresbalk van je browser staat niet alleen een slotje en https:// voor de url, ook de naam van het bedrijf verschijnt in een groene balk.

Dit niveau van validatie is aangeraden voor websites die gevoelige informatie van hun bezoekers verwerken. Wil je meer leren over welk SSL-certificaat je best kiest voor jouw omgeving? Lees onze blog daarover hier.

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat een webshop met SSL-certificaat met uitgebreide validatie tot 18% meer verkoop kan ontvangen.

HET BECOMMERCE KEURMERK

Naast de fysieke beveiliging van je website is er ook een commerciële beveiliging mogelijk, namelijk het BeCommerce Keurmerk. Dit zorgt ervoor dat consumenten die naar je website surfen zien dat de webshop betrouwbaar is. Om het keurmerk te krijgen moet je als webshop namelijk aan alle vereisten van de Belgische en Europese wetgeving voldoen. 

Het vertrouwenskeurmerk bestaat voor zowel B2B als B2C webshops. Eens het keurmerk verkregen is wordt de webshop om de twee jaar opnieuw nagekeken in functie van de huidige regelgeving. 

Natuurlijk is er een checklist waaraan je moet voldoen om in aanmerking te komen voor het keurmerk. Meer details hierover kan je terugvinden op de website van BeCommerce

PROFESSIONELE LOOK

Zorg voor transparantie op je website. Wanneer je organisatiegegevens en je manier van werken (leveringen, retourzendingen,..) duidelijk terug te vinden zijn, zal dit de klant sowieso meer vertrouwen geven. Sta stil bij wat jij belangrijk vindt in een webshop en zorg ervoor dat je dit zelf ook implementeert.

Tot slot is de look en feel van je webshop natuurlijk ook erg belangrijk. Zorg ervoor dat je samenwerkt met een degelijke developer die je webshop van een professionele uitstraling voorziet. Werk daarnaast samen met een goede hostingpartner die voor een infrastructuur zorgt waardoor je webshop ook effectief vlot werkt. Niets zo frustrerend als een online bestelling die je niet kan afronden, toch?

Vragen of opmerkingen?

Laat het ons zeker weten via onze chatbox!
We helpen je graag verder.

Deel deze blog via