Hoe bereid ik mijn website/webshop voor op een piek in bezoekersaantal?

    Peter Fastré
    by Peter Fastré
Shopping online Level27

Black Friday, de feestdagen, een mailing die je stuurt naar al je klanten. Dit zijn de momenten waar het toe doet. En net dan gebeurt het: je site gaat eraan. Plat. Kapot. Zwart scherm.

We kopen meer online

E-commerce komt op gang! Nuja, de trein komt op gang in België, in onze buurlanden is de trein allang op stoom.

Jammer maar helaas, het loopt al direct in het honderd. In dit VRT-artikel over BPOST zie je dat de Belgische Posterijen er niet meer in slagen alle pakketjes te leveren. Maar ook een e-commercegigant als Coolblue kan het soms niet meer aan! Tijdens de lancering van de laatste Xbox ging hun website enkele minuten plat door de gigantische vraag. Nu is dat wel een vooraf aangekondigde hype waarbij Microsoft een kunstmatige schaarste gecreëerd heeft, een bekende truc tijdens lancering van nieuwigheden. Maar toch, als je weet dat een Nederlandse speler als Coolblue, die echt zijn infrastructuur wel op orde heeft, door zoiets plat gaat, besef je de impact van de e-commerce in 2020 wel.

Voor de lancering van Playstation 5 enkele weken later, hebben ze het schitterend aangepakt bij Coolblue. In een filmpje met de CEO en Sinterklaas vragen ze aan de klanten om eerst hun schoen te zetten en de foto door te sturen in hun app. Volgens Coolblue waren er voor elke Playstation 1000 gegadigden en hadden ze er maar 180 op voorraad. Dus om te vermijden dat er 180.000 bezoekers op de site zouden komen, hadden ze dus een leuke actie bedacht. De 180 gelukkigen werden telefonisch verwittigd en kregen een link met de bestelpagina.
 

Hoe komt dit nu?

De twee voorbeeldjes hierboven maken het wel duidelijk. Er is in onze buurlanden allang een trend naar meer e-commerce, toch zeker voor de artikelen die daarvoor geschikt zijn. Denk aan elektronica, boeken, sieraden, decoratiemateriaal, eten … De fysieke retail heeft het steeds moeilijker voor dit soort producten. Zij zien zich verplicht om erg hard in te zetten op beleving en meerwaarde. In België loopt men nog steeds erg achter - ik denk dat onze lezers wel weten dat Coolblue én Bol.com twee volbloed-Nederlandse bedrijven zijn? Of dacht je dat de .be extensie in coolblue.be iets te betekenen heeft :). En jullie weten ook wel dat Amazon.com geen Belgisch bedrijf is...

Maar de coronacrisis heeft in België toch iets losgemaakt lijkt het. Je hebt natuurlijk domweg het effect van de gesloten winkels die in hun wanhoop dan toch maar 'online iets beginnen'. Of met een iets sterkere strategie toch het online avontuur aanvatten. En er zijn natuurlijk ook initiatieven als Unizo met hun 'Winkelhier' campagne.

Hieronder zie je de stijging in interesse doorheen de tijd naar de zoekterm 'webshops' in België. Voorheen was de interesse naar webshops 25%, in maart 2020 zien we dan een piek naar 100% en de maanden erna blijft dit getal boven de 50% met een nieuwe piek naar 75% tijdens de tweede lockdown. 

Google trends webshop level27

Hopelijk ziet de Belgische ondernemer nu definitief het belang van een degelijke online strategie.

Wij zijn natuurlijk erg blij met deze evolutie! We zien het als onze persoonlijke missie om de Belgische ondernemer te helpen met hun uitdagingen in de e-commerce.
 

Waarom is dit belangrijk voor mij?

The train has left the station! Zit jouw onderneming mee op de trein? Of wil je er nog snel op springen? 

Dan geven we je graag vanuit onze ervaring enkele tips mee. Zo kan je vermijden dat jouw webshop 'plat' gaat op de momenten waar het toe doet.
 

Tip: ontwikkel een strategie

Online gaan, betekent meer dan aan je kassaleverancier vragen om je producten op een webshop te zetten. Een online strategie is breder dan dat: branding, marketing, publiciteit, social media, … Laat je begeleiden door specialisten of zorg dat je zelf de nodige kennis vergaart. 
 

Tip: maak budget vrij

Wil je online echt succes hebben? Beschouw je webshop dan als een nieuwe vestiging. Maak voldoende budget vrij voor de ontwikkeling van een degelijke strategie en werk samen met een goede specialist ter zake. Helaas zien we heel vaak ondernemingen online starten door te gaan voor de allergoedkoopste hosting en laten ze iemand in de familie een Wordpress-site op gooien.. Van zodra er meer dan een handvol bezoekers op de site komt is ze zo traag als wat of gaat ze zelfs plat.

Zonde! Want zoveel kansen heb je niet online, want de concurrentie is bikkelhard. Ga jij die kansen verspelen? Als je een 'beetje' budget hebt, zal je ook maar een 'beetje' succes hebben. Doe het dan beter niet!

Je moet geen fortuinen spenderen, maar zorg ervoor dat de basis in orde is. We adviseren je graag wat de basis is voor jou!

Tip: anticipeer op acties

Black Friday, de feestdagen, een mailing die je stuurt naar al je klanten. Dit zijn de momenten waar het toe doet. En net dan gebeurt het: je site gaat eraan. Plat. Kapot. Zwart scherm. Of 'internal server error'. En weg is de bezoeker. Waarheen? Misschien gaat hij daarna wat op Facebook scrollen en komt hij daarna bij je terug. Of gaat hij eens kijken bij je concurrent en ben je hem voor eeuwig kwijt. Dat wil je toch niet!

Je kan niet op alles voorbereid zijn. Maar sommige dingen kan je wel voorzien. Je weet dat mensen op koopjesjacht zijn op Black Friday. Je weet dat mensen kerstcadeautjes moeten kopen. Je weet dat als je 10.000 mailtjes stuurt, een bepaald deel daarvan gaat klikken op de link die jij wil dat ze klikken!

Daarom is het belangrijk dit op voorhand te checken. Hoe dan? Meten is weten en hier kan je hostingpartner zich echt bewijzen. Vanuit onze ervaring kunnen wij checken wat de basisperformantie is van jouw webshop. Mogelijke pijnpunten kunnen we blootleggen en met je webbouwer overleggen.

We kunnen zogenaamde caching-technieken toepassen om je website nog sneller te maken. En we kunnen load tests organiseren, gesimuleerde testen die bepalen hoeveel bezoekers jouw webshop kan verdragen. 

Natuurlijk kan dat niet op een piekmoment zelf, dat doe je beter een beetje op voorhand. Dus doe jezelf een plezier en anticipeer!

Videoreeks: Scaling - online groeien

Een prachtige aanvulling op dit onderwerp is onze eerste videoreeks die enkele weken geleden online kwam. De serie zelf bestaat uit 5 algemene en 3 technische kortvideo's waarin wij het verhaal van onze ambitieuze klant Erik in beeld brengen. 

Erik begon als kleine hobbytuinier en groeide al snel uit tot een enorm succesvolle ondernemer. Uiteraard zorgde deze positieve evolutie voor enkele hindernissen op zijn pad. Aan de hand van de minireeks worden deze obstakels duidelijk en helpen wij als hostingprovider deze te overwinnen. 

Wil je deze serie bekijken en jezelf klaarstomen voor een volgende piek? Klik dan hier om de eerste aflevering te bekijken.

 

Vragen of opmerkingen?

Laat het ons zeker weten via onze chatbox!
We helpen je graag verder.

Deel deze blog via