Impact van hosting op SEO

impact-hosting-seo

Over SEO en hosting wordt veel zin en onzin geschreven. Wij brengen klaarheid.

Over SEO wordt veel zin en onzin geschreven. Logisch, want het is een vaag begrip waarbij niemand echt 100% zeker weet hoe het precies in elkaar zit. Bovendien worden er vaak veranderingen doorgevoerd aan het zoekalgoritme.

Laten we even wat klaarheid scheppen door te vertellen wat SEO precies is en wat de impact van hosting op SEO is...

Wat is het?

SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’ en houdt de optimalisatie van je website in voor de vindbaarheid in zoekmachines zoals Google.

Iedereen wil natuurlijk zo hoog mogelijk met zijn website scoren in Google om als eerste gevonden te worden bij een zoekopdracht. Let op: er is een subtiel verschil tussen SEO en SEA (Search Engine Advertising). Met SEA kan je betalende advertenties laten verschijnen boven de echte zoekresultaten.

Hoe kan je website hoog scoren in Google?

Eén eenvoudig advies: zoek een betrouwbare partner die je hierin kan bijstaan. Het woord ‘betrouwbaar’ is daarbij erg belangrijk omdat er in de wereld van SEO vaak heel veel beloofd wordt, maar helaas weinig resultaten geboekt worden.

SEO is geen exacte wetenschap omdat Google weinig prijsgeeft over de manier waarop de volgorde van de zoekresultaten bepaald wordt. Er is veel informatie te vinden en niet alles is even accuraat.

Om je correct te informeren, verwijzen we naar één van de meest betrouwbare bronnen en dat zijn de Google Webmaster Guidelines.

Het basisprincipe is dat een zoekmachine een zo goed mogelijk resultaat wil presenteren aan zijn gebruikers. Voor elke zoekopdracht worden de websites weergegeven waar de gebruikers het meest aan hebben. Jij moet er dus voor zorgen dat Google je pagina’s kan vinden en begrijpen. Dat is de essentie, maar de concrete toepassing is een hele boterham.

Samengevat zijn dit de belangrijkste aandachtspunten:

  • Inhoud, inhoud en nog eens inhoud: hoe relevanter je content is voor de bezoeker en je doelgroep, hoe meer kans dat Google dat ook vindt.
  • Probeer links te verzamelen van andere sites die naar jouw site verwijzen. Hoe meer er verwezen wordt naar jouw website, hoe interessanter voor Google.
  • Zorg ervoor dat je site op technisch vlak tiptop in orde is.

Als techneuten gaan we graag wat dieper in op dit laatste punt, want op dit vlak wordt hosting ook belangrijk.

Wat zijn de meest voorkomende SEO-valkuilen?

Heb je relevante inhoud op je pagina staan? En verwijzen je zakenpartners en vrienden met links door naar jouw website? Super... het enige wat er dan nog kan misgaan, is dat je website op technisch vlak steken laat vallen. We komen dit helaas nog dagelijks tegen en dat is jammer, want het komt erop neer dat je geld en moeite verspilt. Daarom lijsten we hier de meest gemaakte fouten op, zodat jij niet in dezelfde valkuil trapt.

Correcte opbouw

Om te beginnen moet je website netjes opgebouwd zijn. De keuze van de webbouwer is hierin cruciaal. Voor de webbouwers onder jullie: zorg voor geldige HTML-code, gebruik geen onnodige plug-ins, maak je pagina’s en CSS overzichtelijk en leesbaar. Vermijd zeker ook fouten in de HTML-structuur, dat kan je checken via de W3C validator.

Mobielvriendelijk

De meerderheid van de bezoekers gebruikt een mobiel toestel (smartphone of tablet) om je site te bekijken. Is je site dus niet mobielvriendelijk, dan vervang je hem best meteen. Check hier of je site mobielvriendelijk is.

HTTPS

HTTPS staat voor de versleuteling van de verbinding tussen de bezoeker en je website. Google vermeldt dit in zijn richtlijnen en houdt hier effectief rekening mee om de positie van jouw website te bepalen in de ranking. In welke mate? Dat weet niemand, maar dat maakt niet uit. Zorg er gewoon voor dat je site via HTTPS loopt. Wij bieden al sinds begin 2016 gratis HTTPS-certificaten aan: https://level27.be/blog/lets-encrypt.

Snelheid

Zoals eerder gezegd, wil Google websites weergeven waar de gebruiker iets aan heeft. Daarom nemen ze de snelheid van je website mee op in de beoordeling van je SEO-score. Heb je een supergoede website, maar is die volgens jou slechts een ‘beetje’ traag? Vaak denkt Google daar heel anders over, dus check de snelheid even via onze speedtest. Meer hierover lees je in dit blogbericht: https://level27.be/blog/speedtest.

Locatie en IP-adres

De locatie van je website wordt bepaald door het IP-adres. Dat kan je vergelijken met je postadres: aan het IP-adres kan je zien waar je website woont (of gehost wordt).

Het is nooit bewezen dat Google rechtstreeks rekening houdt met het IP-adres van je website, maar dat wil niet zeggen dat dit geen belangrijke factor is. De locatie en het netwerk van je website hebben immers een impact op de snelheid. Daarom is het belangrijk om te bepalen waar je bezoekers precies gevestigd zijn.

Komen 95% van je bezoekers uit België? Dan houdt het steek om te kiezen voor een locatie in België. Heb je een webshop die in heel Europa verkoopt en zelfs ook verzendt naar verdere streken? Dan is het interessant om delen van je website (statische bestanden zoals stijlen, scripts en afbeeldingen) te plaatsen op een CDN (Content Delivery Network). Het basisprincipe is dat je de website serveert vanuit een locatie die zo kort mogelijk bij de bezoeker ligt.

Ook hier is ons no-bullshit principe van toepassing: we adviseren jou correct over de beste optie, zonder onnodige services te verkopen.

Uniek IP-adres per site nodig?

Het IP-adres is dus van belang voor je SEO-score. Moet je dan voor elke website eentje apart hebben? Dat is moeilijk, want er zijn niet voldoende IP-adressen. Ten minste toch geen IPv4-adressen, de oudste en nog steeds meest gebruikte soort. IPv6-adressen zijn er wel meer dan genoeg en wij focussen daar dan ook op (we vertellen er in een later blogbericht nog wel meer over).

Een unieke IP per site is dus niet nodig: het maakt voor Google geen enkel verschil of er nog andere websites op hetzelfde IP-adres geserveerd worden.

Domeinnaam

Ook voor de keuze van de domeinnaam is het belangrijk om eerst de juiste doelgroep te bepalen en de inhoud van je website erop af te stemmen. Enkele voorbeelden:

  • Focust je website 100% op de Belgische markt, dan volstaat een .be-domeinnaam.
  • Is je webshop in 3 landen beschikbaar (bv. België, Nederland en Frankrijk), dan kan je de domeinnamen .fr, .nl en .be nemen. Op basis van het land geef je dan natuurlijk ook automatisch de juiste taal weer.
  • Is je website beschikbaar in heel Europa, dan zou je voor elk land het domein kunnen registreren en de inhoud specifiek afstemmen op dat land. Let zeker goed op, want Google zal je afstraffen als je probeert te bedriegen. Het is dus geen superidee om een website in dezelfde taal te presenteren op alle mogelijke domeinen. Dan ben je dus beter af met 1 goed gekozen .com-domeinnaam.

Websitehosting en SEO

Onze focus ligt sowieso op hosting. Daarbij zorgen we er graag voor dat jij alle technische hulpmiddelen ter beschikking hebt om te scoren met je website op vlak van SEO. Maar we gaan ook verder, want we zijn pas écht tevreden als alles volledig in orde is. Hiervoor werken we nauw samen met de webbouwers.

 

Neem gerust contact met ons op als je twijfelt. Wij helpen je graag verder!

Vragen of opmerkingen?

Laat het ons zeker weten via onze chatbox!
We helpen je graag verder.

Deel deze blog via

Andere topics