5 excuses om geen ISO-certificaat te halen

excuses

Waarom al die heisa over ISO-certificatie? ISO 9001, ISO 27001, ISO huppeldepup, … Waarom zijn die bedrijven er zo trots op? En waarom doen andere bedrijven het niet? Laten we eens kijken waarom we het niet zouden doen :)

Waarom al die heisa over ISO-certificatie? ISO 9001, ISO 27001, ISO huppeldepup, … Waarom zijn die bedrijven er zo trots op? En waarom doen andere bedrijven het niet? Laten we eens kijken waarom we het niet zouden doen :)

 

Excuus 1: een ISO-certificaat halen betekent alleen maar een handboek in de kast

Of de papieren tijger in de kast die nooit iemand open doet. Een geldige reden hoor: erg vaak wordt het halen van een ISO-certificaat opgelegd van bovenaf 'omdat het moet'. Dat resulteert dan ook in een 'document'. En wat gebeurt er met documenten? Juist ja, in de kast. Of in de huidige gedigitaliseerde wereld: een elektronisch document dat virtueel stof vergaart maar nooit gelezen wordt.

Als je een ISO-certificaat wil halen omdat het moet, begin er inderdaad gewoon niet aan. Als je een ISO-certificaat wil halen omdat je je organisatie écht wil verbeteren, begin er dan nu direct aan :)

Excuus 2: Allemaal regeltjes

Het tweede excuus is dat je allemaal nieuwe regeltjes gaat introduceren, die alles alleen maar moeilijker maken.

Het klopt dat je op bepaalde punten anders moet gaan werken, maar dat betekent niet dat je veel nieuwe regels moet gaan uitvinden. Mogelijk andere regels, maar daarom niet per se meer. ISO vertelt je wat je moet doen, maar niet hoe je het moet doen!

Je hebt geen regels (nodig) binnen je bedrijf? Lees excuus 3!

Excuus 3: ISO past niet bij onze bedrijfscultuur

Ja, 't is 2017 en de wereld is in volle (digitale) transformatie. Onze disruptieve startup werkt dan ook agile en flexibel en heeft niet teveel regeltjes nodig.

Bullshit. Als je een professionele dienst wil verzekeren heb je regels en processen nodig. Flexibel is niet hetzelfde als chaotisch. Regels en processen zorgen voor een referentiekader van je medewerkers en resulteren in een optimale klantervaring.

Daarmee heb ik niet gezegd dat die regels en processen nooit mogen wijzigen :) Een wendbare organisatie stuurt deze regels constant bij.

Excuus 4: een ISO-certificaat halen kost tijd en geld

Dit klopt.

Excuus 5: ISO 9001 is niet geschikt voor kleine bedrijven

Misschien heeft dit ook wel te maken met excuus 4. Kleine bedrijven zien vaak op tegen de tijd en kost van een ISO-certificatie.

Als je klein wil blijven, moet je je hier dan ook vooral niet mee bezig zijn. In het andere geval, kan het wel een hefboom zijn.

Conclusie

Deze tekst is met een knipoog geschreven. Natuurlijk vinden we het nuttig en belangrijk om ISO-gecertificeerd te zijn.

Wil je meer lezen? Dat kan:

Vragen of opmerkingen?

Laat het ons zeker weten via onze chatbox!
We helpen je graag verder.

Deel deze blog via

Andere topics