4 rampscenario's voor je website

Rampscenario

Is hosting belangrijk? Wij vinden van wel natuurlijk. Daarom schetsen we 4 rampscenario's die je absoluut wil vermijden met je website.

Dagelijks worden wij door een particulier of een bedrijf aangesproken om een website of online applicatie te ontwerpen. Wij, als hosting provider, moeten hen echter vaak op het volgende wijzen: webhosting en webdesign zijn 2 totaal verschillende concepten. Maar de één kan niet zonder de ander en vice versa.

Ik maak graag de vergelijking met mensen en hun huis. Een persoon heeft bescherming nodig om te kunnen (over)leven: bescherming tegen koude, warmte, hagel, regen, bliksem maar ook tegen brand, diefstal en vandalisme. En daarom bouwt men een huis dat hem of haar zo goed mogelijk tegen die factoren beschermt en een bepaald comfort biedt. Een (goede) hosting provider doet hetzelfde voor een webontwikkelaar. Hij zorgt voor veiligheid, snelheid en comfort van een door hen ontwikkelde website. Zo hoeft hij zich daar geen zorgen meer over te maken.

We schetsen als voorbeeld 4 scenario’s die zich elke dag bij ondernemers voltrekken als de hosting provider geen beheer aanbiedt in de vorm van updates, beveiliging, backups en services.

Scenario 1: Je website is plotseling onbereikbaar

Boze klanten bellen dat je website onbereikbaar is. Wat ga je doen? Natuurlijk, eerst bellen met de websitebouwer. Hij kan het vast en zeker oplossen. Na verschillende belpogingen wordt de telefoon gelukkig opgenomen. Maar helaas. Hij kan je niet helpen. Hij is slechts een websitebouwer. Zijn advies: ‘Probeer het eens bij je provider.’

Provider? Wat is dat? Wie is dat? Hoe kan ik hem bereiken? Intussen tikt de tijd door. Nog meer boze klanten bellen. Bestellen via de webshop is onmogelijk. Uiteindelijk kom je erachter wie de provider, de hostingpartij van je website is. Snel het nummer ingetoetst. Helaas, geen meelevend mens aan de lijn. Je mag een voicemailbericht inspreken, of, erger nog, een ingesproken bandje afluisteren. Je frustratie stijgt. Mailen dan maar. Mooi, er komt direct een reactie op je mail met een ticketnummer. Het ticketnummer geeft aan wanneer je aan de beurt bent. Aan de beurt bent!  Ja, je leest het goed. Er rest je niets anders dan machteloos afwachten tot de heren deskundigen bereid zijn je te helpen. Intussen is je website en webshop totaal onbereikbaar. In winkel termen: ‘Winkel gesloten door uitzonderlijke omstandigheden’.

Scenario 2: Trage website

Wat was je blij met die mooie website toen hij werd opgeleverd! In de testomgeving was hij supersnel. Maar nu bellen klanten dat de website ergerlijk traag is. Je gaat er achteraan en wat blijkt? Je website wordt gehost in een ‘shared omgeving’, dat wil zeggen: je website moet zijn serverruimte delen met andere websites. En zodra één van die andere websites veel bezoek heeft, is dat jammer voor jou. Je bent op dat moment gedegradeerd tot een trage website! Wij streven naar een snelheid van minder dan halve seconde per geklikte pagina. Recent onderzoek heeft uitgewezen dat bij meer dan een seconde wachten de helft van de bezoekers de webshop al verlaat. Daar gaan je potentiële klanten…

Scenario 3: (Gedeelte van) de website is ‘verdwenen’

Je bent lekker bezig met het onderhoud van je website. Je hebt een paar mooie nieuwe teksten aangemaakt en er een paar schitterende foto’s bij geplaatst. Je bent reuze benieuwd naar het resultaat op de “voorkant” van je website. En dan, ineens, komt je website geheel of gedeeltelijk niet meer tevoorschijn op je beeldscherm. Wat te doen? Even bellen natuurlijk met je provider. Die heeft vast nog wel een kopie of back-up. Helaas. Er is geen back-up aanwezig. ‘Dat had je van tevoren moeten aangeven; je had ruimte daarvoor moeten inkopen.’

Scenario 4: Je website is niet veilig

Je marketing werkt en er komen bezoekers een kijkje nemen naar je webshop. Super! Interesse is de eerste stap in de richting van het verkoopproces. Indien je bezoekers besluiten te kopen, is er altijd een financiële transactie mee gemoeid. Als deze niet veilig is, dan houdt dit een groot risico in voor je klant. En als hij door jou geld verliest, dan zie je deze niet meer terug en reken maar dat hij dit zal doorvertellen aan zijn netwerk.

Bovendien, zonder de nieuwe HTTPS-beveiliging wordt je website of webshop afgestraft in de Google-rankings en als onveilig beschouwd door de browsers van je bezoekers. Dat boezemt je bezoekers natuurlijk allesbehalve vertrouwen in.

Conclusie

Zorg ervoor dat uw website en webshop 100% correct geregeld en beheerd wordt. Kies daarvoor een betrouwbare hosting provider.

Vragen of opmerkingen?

Laat het ons zeker weten via onze chatbox!
We helpen je graag verder.

Deel deze blog via