Een webshop opstarten, hoe begin ik eraan?

    Jilly Achten
    by Jilly Achten
Webshop

Een webshop opstarten is één van de uitdagingen waar de hedendaagse ondernemers mee geconfronteerd worden. We overlopen de belangrijkste stappen in dit proces, zodat je er meteen in kan vliegen!

Bedacht je net de uitvinding van de eeuw die je heel wat geld kan opleveren, maar vind je fysieke winkels in de eenentwintigste eeuw wat achterhaald? Dan is een webshop de perfecte oplossing. Toch komt er bij het opzetten van een webshop meer kijken dan je denkt. Gelukkig helpt ons stappenplan je al een heel eind op weg.

Registreer je domeinnaam en je organisatie

Een webshop is natuurlijk een winkel, dus als particulier kan je daar niet zomaar mee aan de slag. Nadat je een geweldig businessplan hebt uitgewerkt, is het in eerste instantie dus belangrijk om je organisatie en domein te registreren.

Organisatie én domeinnaam? Ja, want zoals we al vertelden in ons blogartikel met tips voor het registreren van domeinen, kan je maar beter eerst je domeinnaam vastleggen. De kans is namelijk veel groter dat de domeinnaam die je op het oog hebt al geregistreerd is, dan de naam voor je organisatie. 

Heb je je domeinnaam geregistreerd? Top, denk dan goed na over welke rechtsvorm je bedrijf zal aannemen en vraag een ondernemingsnummer aan zodat je in de Kruispuntbank van Ondernemingen wordt opgenomen (KBO). Nu ben je helemaal vertrokken!

Kies de juiste technische partners

Ben je op technisch vlak een absolute leek? Dan staan er heel wat digital agencies voor je klaar om mee je webshop te helpen ontwikkelen. Onderzoek dus zeker al je mogelijkheden en kies voor een ontwikkelingspartner die je visie deelt zodat jullie samen een mooi resultaat kunnen behalen.

Als je liever zelf het heft in handen neemt, zijn je opties ook allesbehalve beperkt. Goedkopere platformen helpen je op weg om zelf een webshop te bouwen zonder dat je één woord van de programmeertaal erachter moet kennen.

Voor welke manier van werken je ook kiest, het is van belang dat je op technisch vlak niet enkel bij de webontwikkeling zelf stilstaat. De keuze voor een goede hostingpartner is namelijk minstens even belangrijk. Kies voor een partner die op zoek gaat naar de beste hosting oplossing voor jouw webshop. Level27 helpt je hier graag mee op weg!

Denk aan kleine, klantgerichte details

Neem je tijd om goed na te denken over wat jouw potentiële klanten het online shopping-leven makkelijker kan maken. Naast alle medewerkers die stiekem online shoppen tijdens de werkuren, zal er ook heel wat mobiel dataverkeer je website passeren. Zorg er dus voor dat ook je mobiele webshop aanspreekt en eenvoudig te gebruiken is.

Daarnaast is het belangrijk dat een aankoop vlot verloopt. Heb je zelf al ooit op een advertentie geklikt die je aansprak, maar ben je later afgehaakt omdat het eigenlijk in één opslag niet duidelijk was hoe je moest bestellen, betalen of hoe de levering zou verlopen? Geef je bezoekers niet de tijd om al te veel na te denken over hun aankoop, met de grote concurrentie van zowel offline als online winkels zullen ze anders snel afhaken.

Maak je webshop bekend

De belangrijkste beslissingen zijn gemaakt, tijd om je webshop de wereld in te sturen! Social media speelt hierin een erg belangrijke rol, maar zorg er ook voor dat je webteksten schrijft die op SEO-vlak (Search Engine Optimization) goed zullen scoren. Een blog kan hierin een grote meerwaarde zijn!

Heb je zelf niet zo’n creatief marketingbrein? Roep dan zeker de hulp in van een derde partner. Marketing is belangrijk en absoluut het extra centje waard. Koos je ervoor te werken met een agency voor je webontwikkeling? Dan helpen zij je waarschijnlijk ook graag verder op digital marketing-vlak!

Vragen of opmerkingen?

Laat het ons zeker weten via onze chatbox!
We helpen je graag verder.

Deel deze blog via