De impact van SSL op SEO

De impact van SSL op SEO

29 mei 2019

Een SSL-certificaat toevoegen aan je website is iets wat we iedereen aanraden. Het is een manier om de gegevens van je bezoekers te versleutelen, maar ook om jezelf toe te wijzen als eigenaar van de website. Deze punten gelden dus ook als voordelen voor de bezoekers. Want een beveiligde website geeft vertrouwen. En net hier komt SEO om de hoek kijken. 

Google beloont beveiligde websites

Verhoogde ranking

We vallen meteen met de deur in huis: een SSL-certificaat verhoogt je ranking in Google. In 2014 maakten ze hierover al een statement:

"Over the past few months we’ve been running tests taking into account whether sites use secure, encrypted connections as a signal in our search ranking algorithms. We've seen positive results, so we're starting to use HTTPS as a ranking signal."
Google

En maar goed ook. Als je website niet beveiligd is, kan gevoelige data in verkeerde handen vallen wat op zijn beurt catastrofale gevolgen teweeg kan brengen. Google beschermt hiermee dus de bezoeker. Moest je tot nu toe dus nog niet overtuigd zijn geweest om over te stappen naar een beveiligde HTTPS-verbinding, laat de verhoogde ranking je dan over de streep trekken.

Referral data

Het overstappen naar HTTPS zal ook een positief verschil brengen in je referral data, die te vinden is in Google Analytics. Zonder HTTPS worden links van HTTPS-websites namelijk niét meegerekend bij je referral data. Als niet-beveiligde website ontvang je dus geen credits voor de ontvangen referrals en dat is een gemiste kans!

Een snellere website door SSL? Opgelet!

Meerdere bronnen geven aan dat een SSL-certificaat je website sneller maakt. Dit statement willen we toch even nuanceren. Een SSL-certificaat, of een beveiligde website in het algemeen zal er niet voor zorgen dat je website sneller geladen wordt. Pas wanneer je de combinatie maakt met HTTP/2 zal je hier een verbetering in opmerken, maar dat zal dan meer te wijten zijn aan de introductie van HTTP/2 dan aan het SSL-certificaat. Wil jij graag overstappen naar HTTP/2? Neem gerust contact met ons op en we brengen het voor je in orde. ;-)

Ga jij voor het SSL-certificaat? Enkele aandachtspunten!

Zorg voor een correcte migratie

Zorg ervoor dat je bij het overstappen naar HTTPS ook een juiste redirect instelt. Anders gaan bezoekers die op jouw niet-beveiligde website terechtkomen, met een 404-pagina geconfronteerd worden en dan staan we nog verder van huis. De url met http:// moet dus automatisch doorlinken naar je beveiligde website mét https://. Let op, de redirect moet juist verlopen. Meer info hierover vind je in één van onze vorige blogartikels.

Pas je interne links aan

Gebruik je veel interne links, bijvoorbeeld om door te verwijzen naar een relevant blogartikel? Pas de url in de links dan ook meteen aan naar de https:// versie. Ook op de andere kanalen, zoals Facebook en Instagram pas je je url best meteen aan.

Google Analytics en Google Search Console

Binnen de tools Google Analytics en Google Search Console dien je ook je url te wijzigen. Bij Google Search Console voeg je hier simpelweg een extra property voor toe. Wanneer je de url binnen Google Analytics wil wijzigen, ga je naar ‘Beheerder’ > ‘Property-instellingen’ > ‘Standaard-URL’. Hier pas duid je in het dropdown menu ‘https://’ aan. Klaar is kees!

Beveilig je website, voor je bezoekers én je SEO

Het toevoegen van een SSL-certificaat aan je website zal je SEO-score ongetwijfeld verbeteren. Maar het belangrijkste punt is dat je website gebruiksvriendelijker wordt en dat is uiteindelijk hetgene waarnaar we streven. Moest je website het HTTPS-protocol dus nog niet volgen, raden we het zeker aan. Zet jij de stap meteen? Neem dan contact met ons op, via het contactformulier hieronder of telefonisch (+32 (0)89 449130).

Extra blogartikels over SSL-certificaten en HTTPS

Een opmerking of vraag?

Stuur ons een bericht en we koppelen zo snel mogelijk terug.

Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.